Jak karmić dzieci? Pierwszy indeks w życiu dziecka: indeks glikemiczny.

Wszystkim nam może wydawać się, że zdrowo jemy. Tymczasem wiele osób zaczęło chorować na cukrzycę po miesiącach czy latach codziennego picia soków owocowych, co wydawać by się mogło, najzdrowszym posiłkiem na świecie. Tymczasem, diabeł ukryty jest w indeksie glikemicznym, na który często nie zwracamy uwagi… Poprosiłam o pomoc w tym temacie psychodietetyk, Annę Szczypek.

Czym tak naprawdę jest ładunek glikemiczny?

Zdajemy sobie sprawę, że cukier jest wszechobecny  w wielu składnikach. W przypadku większości etykiet produktów, znajdziemy go na 1., 2. bądź 3. miejscu – w zależności od ilości zawartości w samym produkcie. Ładunek glikemiczny (ŁG) jest iloczynem indeksu glikemicznego i zawartości węglowodanów w porcji produktu.

ŁG ma zdecydowanie większe zastosowanie praktyczne niż IG, ponieważ uwzględnia nie tylko jakość, ale także ilość węglowodanów zawartych w danym produkcie – dlatego też pozwala przewidzieć całkowity wzrost poziomu glukozy po spożyciu posiłku czy produktu. Klasycznym przykładem obrazującym działanie ŁG jest arbuz, którego indeks glikemiczny jest wysoki, gdyż wynosi aż 72!

Jednak przeciętna porcja arbuza (załóżmy 120 g) zawiera 6 g węglowodanów przyswajalnych – to daje nam ŁG w wysokości 4, a więc nie ma obawy o poziom cukru po zjedzonym arbuzie. Na podstawie ładunku glikemicznego produkty dzielimy na produkty o:

  • – niskim ładunku glikemicznym (mniejszy lub równy 10)
  • – średnim ładunku glikemicznym (łG 11-19)
  • – wysokim ładunku glikemicznym (ŁG równy lub  większy niż 20).

W SpokoBox serwujemy posiłki w większości o ładunku do 10, sporadycznie do kilkunastu. Nie serwujemy potraw o wysokim ładunku. W powszechnej opinii na diecie o niskim indeksie glikemicznym pewne potrawy są zakazane, np. ziemniaki czy gotowana marchewka. Jest to błędne podejście, ponieważ o ładunku glikemicznym, jak już wyjaśniliśmy powyżej, decyduje TEŻ ilość węglowodanów w danej potrawie, czyli gramatura.

Przykład przekąski owocowej o ŁG=10,9:
1/2 banana (ŁG=7), 1/2 kiwi (ŁG=2,5), 4 winogrona (ŁG=1,4)

Przykład obiadu o ŁG=9,2:
porcja pieczonych ziemniaczków w piecu konwekcyjno-parowym, co daje efekt podobny do gotowania, 80g (ŁG=7,2)
porcja surówki z marchewki 100g (ŁG=2)
Mięsa czy ryby nie uwzględniamy w tej kalkulacji, ponieważ produkty te nie zawierają węglowodanów.

Dlaczego w opcji Niskie IG czasem pojawia się biały makaron czy biały ryż? 
Ponieważ Ładunek Glikemiczny całej porcji na to pozwala, a chcemy, żeby nasi klienci byli w stanie wytrwać długi czas odżywiając się w zdrowy sposób i żeby nie mieli poczucia bycia na diecie. Różnica w ŁG to zaledwie 3,3 zamiast 2,7 na porcję (pamiętajmy, że do 10 ŁG jest niskie), zatem możemy „sobie na to pozwolić”

Przypatrzmy się ŁG porcji makaronu białego mieszanego z razowym i porcji makaronu razowego:
Porcja makaronu razowego 30g ŁG=2,7
Porcja makaronu białego zmieszanego z razowym 15 g + 15 g: ŁG=3,3

Zatem jakie potrawy i w jakich porcjach są problematyczne? Oto kilka przykładów potraw i porcji o bardzo wysokim ŁG:
1 pączek ŁG=30
tabliczka mlecznej czekolady ŁG=42
baton Snickers ŁG=35
pizza Supreme PIzza Hut 300g ŁG=27

 

Co Pani radzi rodzicom łakomczuszków?

Kubki smakowe dzieci są bardziej wrażliwe niż dorosłych. Ponadto, dzieci bardzo dobrze pamiętają smak mleka mamy, ponieważ nie tak dawno jeszcze był to ich główny lub jedyny pokarm. A mleko mamy, czy nawet sztuczne mleko modyfikowane jest bardzo, bardzo słodkie. Dlatego to dzieci tak uwielbiają słodycze. Z wiekiem  to uwielbienie maleje, ale wielu z nas, dorosłym pozostaje częsta ochota na słodkie.

Przygotowując catering dietetyczny dla dzieci trzeba o tym wszystkim pamiętać i znaleźć takie sposoby zaspokojenia potrzeb dzieci, żeby jedzonko było i zdrowe i jednocześnie dopowiadało smakom naszych milusińskich. Wiele dzieci najchętniej jadłoby białą bułkę z kremem czekoladowym, frytki i lody. Takie menu z pewnością nie będzie odżywcze. Dlatego dieta pudełkowa SpokoBOX to specjalnie opracowane menu dla dzieci, które z powodzeniem przetestowaliśmy na naszych własnych maluchach, ale i na dzieciach wielu naszych klientów.

Rozumiemy też, jak wybredne mogą być dzieci i jeżeli czegoś nie zjedzą, to po prostu tego nie zjedzą. Dlatego jesteśmy otwarci na wszelkie modyfikacje menu dla dzieci. Dostosowujemy najmocniej jak możemy posiłki FitKID, zmiany w menu są dokładnie opisywane przy zamówieniu każdego dziecka, tak aby mały smakosz również mógł zapoznać się z naszymi zdrowymi wersjami ulubionych dziecięcych potraw (np. owsiane racuchy, bezglutenowe babeczki, kokosowe naleśniki z twarożkiem).

Pani Aniu, dziękuję za rozmowę i pomoc! 

Anna Szczypek.
Psychodietetyk z wykształcenia i pasji. Przez wiele lat prowadziła motywacyjne grupy dla osób odchudzających się,  bazując na stworzonej przez siebie Metodzie Równowagi Metabolicznej. Obecnie prowadzi catering dietetyczny oferujący szereg diet prozdrowotnych, w tym dla osób z chorobą Hashimoto, post leczniczy i dietę sokową. Ekspert psychodietetyk w programie „Po drugiej stronie lustra”, stacji Polsat Cafe, gdzie wspiera, motywuje i uczy jak zdrowo jeść. Autorka kilku publikacji z przepisami odchudzającymi.  Prywatnie mama dwóch synków i właścicielka dwóch psów.
Sandra K.

mamaratonka.pl, czyli i mama (2x), i maratonka (7x). O tym jest ten blog, o dwóch wielkich radościach: macierzyństwie i bieganiu. Nie zabraknie tu biegowych porad, zdrowych przepisów i życiowych przemyśleń. mamaratonka.pl to miejsce dla ambitnych mam z pasją, w którym wzajemnie będziemy się inspirować, łamać konwenanse jak życiówki, trzymać dystans i żartować… A przede wszystkim wspierać w tym naszym codziennym słodko-gorzkim chaosie.